En Liten Story Om Tomater

idag när jag var i äffären & skulle plocka på mig lite tomater kikade jag över vad dom hade,
holland, holland, nått annat land, spanien
MEN OM MAN VILL HA SVENSKA TOMATER DÅ?
så frågade jag ladyn som jobbade där om dom inte hade några swedish tomatoes, men. det. hade. dom. inte. nej!
- Ni är väl inte rädda för domma däran bakterierna, frågade ladyn och tittade på mig som om jag vore knäpp.
- Eh, jo! 
för det första, tyckte jag inte att det var hennes ensak.
för det andra, efter Indien-resan har jag blivit väldigt rädd för elaka bakterier (även om det inte finns så stor risk att bli smittad så är jag försiktig).
& för det tredje, är det så HIMLA konstigt att fråga efter svenska tomater när man bor i Sverige, om man tänker efter är det faktiskt lite konstigt att det inte finns?!
hon hänvisade till bonden som odlar själv, vilket egentligen inte är så dumt!
men ibland kan jag undrar varför det inte finns mer närproducerat i mataffärerna eller grönsaker säljs på torget som de gjorde förr, det är ju både godare att äta & gemytligare att handla så, iallafall om sommarhalvåret!
så kunde dom avlönat någon pensionär till att göra jobbet, eller kanske tillochmed mig
(i mina drömmar ja)
& att äta efter säsong, jo kanske, tomaterna smakar ju ändå inte jättegott på vintern! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0